onsdag 17 september 2008

Intimt

I mitt hus finns det en tvättstuga på varje våningsplan. På min våning finns det tre lägenheter och min ena granne har en egen tvättmaskin. Alltså delar jag och en man i fyrtioårsåldern på vår tvättstuga. (Konstigt egentligen att man fortfarande säger stuga när det alltsom oftast handlar om ett litet rum snarare än ett litet hus.) På väggen hänger det ett schema med tider som man kan fylla i och boka, men det gör inte jag och min granne. Vi talar väldigt sällan med varandra, men på något underligt sätt har vi ändå kommit överens om flera regler. Om maskinen är igång och det finns tydliga tecken på att grannen har för avsikt att tvätta mer, då återkommer jag en annan dag. Ligger det däremot färdigtvättad tvätt i maskinen så lägger jag den i tvättvagnen och stoppar in min smutsiga byk - om inte grannens tvättkorg står där förstås, som en indikation på att han ska tvätta mer. Då återkommer jag en annan dag. Som en stum överenskommelse behandlar han mig och min tvätt likaledes respektfullt. Torktumlaren har också liknande regler såklart. Är det som han lämnat där torrt tar jag ut det, men annars sätter jag på den igen och återkommer en annan dag. Det kanske inte är något märkligt med detta beteende, men ibland känns det väldigt udda att stå där och plocka med hans strumpor och kalsonger - även om de då är rena. Själv torktumlar jag aldrig mina underkläder så den omvända situationen uppstår ju inte och jag undrar ibland om han ens tänker på att en person som han knappt pratar med vet storlek, färg och märke på hans intimaste plagg.

Inga kommentarer: