söndag 29 juli 2007

Goddag yxskaft!

Har fått respons nu, men inte på det sätt jag hoppats på.

-Det blir lite länge för E att inte träffa dig på en hel månad.
-Vad menar du? Vi var ju överens.
-Nja, du sa när du kunde/ville ha barnen igen och då måste jag ju säga ok.
-Så är det väl inte?!
-Jag upplever det så... men du menar att det är omöjligt en vecka tidigare?
-Det gick ju bra att vara borta från dig i tre veckor.
-17dagar! (och jag höll på att förgås av längtan)
-Ja, ja. Om du tycker det är viktigt att E inte går på dagis kan väl du vara ledig från ditt jobb!
-???
-Jag har också ett jobb vettu!!!
-Jag vet det.
-E kan väl lika gärna vara med sin mamma eller på dagis. Tror du E mår dåligt av det va?
-Tänkte mest på att E vill vara med dig också.
-Det är för att det passar dig bättre!
-Nej, det var inte så jag tänkte.
-Varför är du sur och tillpassad nu?
-Det är jag inte. (öh..tillpassad? frågar inte ens)
-Varför ringer du och talar om för mig vad jag ska göra. Du har ingen aning om vad jag håller på med.
-Det var inte så jag menade, tänkte bara...äh strunta i det.
-Vaddå?
-Det är ingen idé. Vi säger så, att du hämtar E den 17e.
-Varför låter du sur nu.
-Det är jag inte.
-Ska du bråka nu? Det gick ju så bra sist vi sågs och du har ju skrivit ett brev också.
-Jag vill inte bråka, det var inte därför jag ringde, men nu lägger vi på.
-Du tror att E mår dåligt på dagis eller?
-Nej.
-Du ska inte planera vad jag gör.
-Det gör jag inte, det var bara ett förslag. Ok?
-Du ska alltid ändra på det vi bestämt.
-Vi gör som vi sa sist. Du hämtar den 17e.
-Ja...
-Bra. Hej då.
-Hej då.

Ska väl vara nöjd med att vi inte skrek till varandra, inga riktigt nedlåtande kommentarer yppades och samtalet avslutades hyggligt hövligt... ingen lur slängd i örat.
Jag blev besviken, men inte förvånad och därför inte arg. Skönt att inte bränna onödig energi.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland undrar jag, hur länge ska det här hopplösa missförståendet pågå? I mitt fall var vi gifta i många år, och förstod varann hyggligt för det mesta, men sen ...

Aaaaaaargh!

hannaria sa...

smyg: jag och x hade nästan värre kommunikationsproblem när vi var gifta, så jag börjar tycka att det går riktigt bra nu... ibland :-)

Anonym sa...

ah, de där hjärndöda konversationerna kan verkligen suga musten ur en. lämnar en med en konstig känsla. verkar inte som jan var mottaglig för det du erbjöd. jag tänker på brevet.

hannaria sa...

jdawg: det är som det alltid varit - upp till mig ... kanske han behöver lite mer tid, för att smälta det jag skrev. Visst är jag tålmodig?!!