tisdag 1 januari 2008

2008 = Hannarias år!

Detta kommer att bli ett fantasktiskt år, jag känner det i hela kroppen.
Vaknade idag för första gången på många år utan bakrus på nyårsdagen, det är skönt. Att inte planera något storslaget på nyårsafton och inte känna mig stressad för det, känns ....stort. Kanske är det egentligen sådana småsaker som gör att man växer i livet, att kunna strunta i konventioner och bara slappna av. Det blev riktigt festligt igår ändå, för vi fick gäster - grannen och hans dotter. Lite gick jag igång med matlagningen, men det var bara roligt - när jag har tid och lust är det en av livets stora njutningar. Grannen ville inte dricka alkohol alls (pga att han inte riktigt mår 100) och därför drack jag bara ett par glas vin. Vi hade roligt och mysigt i alla fall. Finklädda och med en magnum Pommac i finaste glasen kändes nyår som en speciell kväll. Kanske det beror på att jag för första gången inte längtar till ett nytt år utan mål och mening, utan ser hur framtiden är full av möjligheter. Det är festligare än att stå uppklädd till max med champagne i glaset på ett stort party och tänka ut meningslösa nyårslöften ... och hoppas att nästa år åtminstone blir lite bättre än det förra. Tror även att mina barn ser fram emot 2008, de känner säkert att jag har en annan livslust och därför kan ta det lugnt och bara vara mamma - inte superwoman. Helt utan smolk är dock inte min framtida bägare, mitt arbetsliv är inte alls okomplicerat och innan sista ordet är sagt vill jag helst inte tänka för mycket på det idag. Inom en vecka eller två vet jag med större säkerhet hur jag i realiteten ska försörja mig. Nu ska jag bara njuta av att jag är på väg, jag står inte kvar för att det är den lättaste vägen. Jag längtar efter att få arbeta hårt med sådant jag verkligen vill. Mitt nya motto är att tänka mer med hjärtat och sluta vara så förbannat förnuftig. Att vara förnuftig är tråkigt och livet är kort...

1 kommentar:

Jeremiel sa...

Att tänka med hjärtat är förnuftigt! Det kommer att gå bra för du gör rätt och det är din tur nu. Om du ser bakåt ser du att du vandrat den här vägen ett tag redan. Det du gjort/det som hänt har lett fram till här och nu.